Home > Artikel

Veilig samen in de wagen

iSize en andere regels
Kinderen (jonger dan 18 jaar) en kleiner dan 1,35 m moeten in de wagen in een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem worden vervoerd. Eens 1,35 m of groter, moeten ze in een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem worden vervoerd of de veiligheidsgordel dragen. Dat zegt de wet. Concreet betekent dit dat kleine kinderen vervoerd moeten worden in een kinderzitje en grotere kinderen op een verhogingskussen (met of zonder ruggensteun).

De uitzonderingen

De algemene regel is niet van toepassing in:
  • taxi’s
  • voertuigen met meer dan 8 zitplaatsen, de bestuurder niet meegerekend
  • autobussen en autocars

In deze voertuigen moeten alle passagiers de veiligheidsgordel dragen op de plaatsen die ermee zijn uitgerust. In taxi’s (waar geen kinderbeveiligingssysteem aanwezig is) moeten kinderen kleiner dan 1,35 m achterin worden vervoerd.

En dan is er nog dit

Ook voor personenauto’s en lichte vrachtwagens bestaan er uitzonderingen op de algemene regel:
  1. Wanneer het niet mogelijk is om achterin een derde kinderbeveiligingssysteem te installeren, omdat er al twee andere in gebruik zijn: een derde kindje van 3 jaar of ouder (en kleiner dan 1,35 m) mag dan achterin worden vervoerd, zonder kinderbeveiligingssysteem, op voorwaarde dat het de veiligheidsgordel draagt. Zit het kindje voorin, moet het in een kinderbeveiligingssysteem worden vastgemaakt.
  2. In geval van incidenteel vervoer over een korte afstand, voor kinderen die niet door de ouders worden vervoerd: wanneer er geen of onvoldoende kinderbeveiligingssystemen beschikbaar zijn in de wagen, mogen kinderen van 3 jaar en ouder achterin zonder kinderbeveiligingssysteem worden vervoerd. Ze moeten dan de veiligheidsgordel dragen. Opgelet: deze uitzondering geldt dus niet voor kinderen die door hun ouders worden vervoerd. Voor de eigen kinderen van de bestuurder geldt de algemene regel: kinderbeveiligingssysteem verplicht indien kleiner dan 1,35 m.

Mogen kinderen voorin zitten?

Kinderen mogen, ongeacht hun leeftijd, voorin op de passagiersstoel plaatsnemen, op voorwaarde dat ze worden vastgemaakt zoals de wet het voorschrijft. De enige beperking: het is verboden een kind in een autozitje tegen de rijrichting in (naar achteren gericht) te zetten op een plaats die is uitgerust met een frontale airbag, tenzij die is uitgeschakeld.

Wat is de veiligste plaats?

De plaatsen achterin zijn veiliger. Maar als het onmogelijk is om je kind veilig vast te maken op de achterbank, is het beter je kind voorin correct vast te klikken in een aangepast bevestigingssysteem.

Is de reiswieg niet beter voor de baby?

Vanuit verkeersveiligheidsoogpunt is een zitje tegen de rijrichting vanaf de geboorte aan te raden. Reiswiegen bieden baby’s immers veel minder bescherming bij een ongeval. De reiswieg kan gebruikt worden vanaf de geboorte tot 6 maanden of tot een kind zelfstandig kan zitten. De reiswieg dient op de achterbank van de wagen te worden vastgeklikt met de veiligheidsriem van de auto, zo kan ze niet kantelen. In de reiswieg zelf zit ook een veiligheidsriempje om het kindje vast te maken. Een reiswieg is zeker interessant voor lange ritten met een baby.

i-Size: een nieuwe standaard voor autostoelen

Sinds juli 2013 is fase 1 van de i-Size regelgeving voor autostoelen in werking getreden. Deze nieuwe regelgeving verplicht fabrikanten om autostoelen te maken waarin kinderen minstens tot 15 maanden tegen de rijrichting in kunnen zitten. Dat is een hele verbetering in vergelijking met de huidige vereiste van 9 kg (ongeveer 9 maanden).

Waarom nieuwe regels?

De bestaande ECE R44/04 veiligheidsstandaard is in een aantal opzichten verouderd:
  • Hij laat te vroeg toe om kinderen met de rijrichting mee te plaatsen (al vanaf 9 kg) waardoor het risico op nekblessures aanzienlijk toeneemt.
  • Schrijft geen regels voor wat bescherming bij zijdelingse aanrijding betreft.
  • Geeft een zeer onduidelijke klassering op grond van gewichtsklassen.
  • Laat te veel mogelijkheden toe om autostoelen fout te installeren.

Tegen de rijrichting in tot 15 maanden

De nieuwe i-Size regelgeving verplicht fabrikanten om autostoelen te maken waarin kinderen minstens tot 15 maanden tegen de rijrichting in kunnen worden geplaatst. Autostoeltjes uit de huidige groep 0+ zijn niet groot genoeg voor grotere kinderen tot 15 maanden. De meeste ouders gebruiken hun groep 0+ autostoeltje tot 1 jaar. Fabrikanten moeten dus grotere autostoelen voorzien of hun huidige groep 0+ autostoeltjes aanpassen zodat ze langer in gebruik kunnen blijven.
Al jaren is duidelijk dat het veel veiliger is om kinderen zolang mogelijk tegen de rijrichting in te vervoeren. Jonge kinderen hebben een relatief groot en zwaar hoofd. Het hoofdje van een baby van 5 maanden maakt maar liefst 25% uit van zijn totale lichaamsgewicht, bij een volwassene is dat slechts 6%. Bovendien is de nek van de baby relatief heel zwak want nog steeds in ontwikkeling. Tijdens de eerste levensjaren zijn kinderen niet bestand tegen de enorme krachten op hun nekje die vrijkomen bij een frontale botsing. Bij een frontale aanrijding kan de impact van de kracht op hun nekje in een voorwaarts gerichte autostoel 5 keer groter zijn dan die in een autostoel tegen de rijrichting in.

Bescherming bij een zijwaartse aanrijding

Consumententesten geven al jaren aan dat de bescherming bij een zijdelingse aanrijding beter moet. Toch biedt de ECE R44/04 veiligheidsstandaard hierrond geen enkele regelgeving. Binnen de nieuwe i-Size werden nu criteria opgesteld voor de bescherming bij een zijdelingse aanrijding. Alle i-Size autostoelen zullen dus zijdelingse bescherming bieden en autostoelen zonder een goede zijdelingse bescherming zullen uiteindelijk verdwijnen

Aantal foute installaties terugdringen

In de nieuwe i-Size regelgeving zijn veel regels opgenomen die een onjuiste installatie en een onjuist gebruik van autostoelen zoveel mogelijk tegengaan. Autostoelen die zowel met ISOfix als met de veiligheidsgordel kunnen worden bevestigd, zijn binnen i- Size niet mogelijk. Met ISOfix is de installatie van een autostoel veel minder gevoelig voor fouten. Vanaf 2014 mogen in Europa enkel nog auto’s die uitgerust zijn met ISOfix-bevestigingspunten worden verkocht.

Invoering i-Size

De i-Size regelgeving wordt in 3 fases ingevoerd. Eerst aan de beurt, in fase 1, zijn de autostoelen die met ISOfix in de auto worden bevestigd en waarin kinderen met een geïntegreerd gordelsysteem worden vastgeklikt. Het gaat om de leeftijdsgroep vanaf de geboorte tot en met 3-4 jaar. In fase 2 zijn de autostoelen voor oudere kinderen die met behulp van de gewone veiligheidsgordel in de auto worden geïnstalleerd aan de beurt. Fase 2 gaat normaal in de loop van 2014 van start. Laatst aan de beurt, in fase 3, zijn de autostoelen die met de gewone veiligheidsgordel in de auto worden geïnstalleerd en waarin kinderen met een geïntegreerd gordelsysteem worden vastgeklikt. Hier gaat het opnieuw om de leeftijdsgroep vanaf de geboorte tot en met 3-4 jaar. Fases 2 en 3 van i-Size worden waarschijnlijk in de loop van 2015 ingevoerd. Sinds juli 2013 is i-Size fase 1 van kracht naast de bestaande regelgeving ECE-04. De eerste i-Size autostoelen zijn sinds de tweede helft van dit jaar op de markt.
i-Size autostoelen Op dit moment zijn er nog geen autostoelen op de markt die volledig voldoen aan de nieuwe i- Size regelgeving. Sommige autostoelen met ISOfix kunnen echter mits enkele aanpassingen toch voldoen. Autostoelen die zowel met ISOfix als met de gewone veiligheidsgordel kunnen worden vastgemaakt, zijn niet meer toegelaten in i-Size fase 1.
i-Size auto’s Sinds juli 2013 worden nieuwe auto’s ook steeds meer uitgerust met i-Size posities. Die auto’s krijgen het i-Size logo. Een i-Size positie heeft ISOfix-verankeringspunten en moet voldoen aan bepaalde vereisten wat betreft de beschikbare ruimte en de sterkte van de autovloer. De autovloer voor een i-Size positie moet sterk genoeg zijn om het ISOfix-steunbeen te kunnen dragen, zelfs wanneer er een bagagecompartiment is. Een i-Size autostoel past door die eisen altijd op een i-Size positie van een auto. Fabrikanten van autostoelen zullen moeten communiceren in welke ‘oudere’ auto’s de nieuwe i-Size stoeltjes kunnen worden gebruikt. Het gaat dan om modellen die voor juli 2013 op de markt zijn gekomen.

Het volledige artikel kan je lezen in editie 1 van Mini magazine.
Bron: Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid, BeSafe en Oogappel
Relevante thema's: veiligheid, i-Size, auto, autostoelen, reiswieg

Lees meer

Ook interessant!

Abonnement op Mini magazine
6 NRS + CADEAU
4 Difrax Animal fopspenen 0-6 maand, 6+ maand, 12+ maand & 18+ maand
Prijs € 32
Gratis verzending
Meer info over abonneren?
+
Partners
16

Het huidige nummer

augustus - september 2016

Op de hoogte blijven?

Nieuws van Mini recht in je mailbox!

Al 22.000 nieuwsbriefleden waren je voor!
Minimag.be Mini magazine Mijn account Volg Mini Contact
Homepage
Kinderwens
Zwangerschap
Baby
Peuter & kleuter
Abonnement
Cadeau
Nabestelling
Voordeelbundel
Registreer
Inloggen
Winkelwagen
Speel & win
Mini Testpanel
FacebookFacebook
TwitterTwitter
NieuwsbriefNieuwsbrief
Mail onsMail ons
Mini, de redactie
Moorselbaan 603-1
BE-9300 AALST
Tel: 0032 (0) 53/72 99 97
Fax: 0032 (0) 53/72 99 98
E-mail: redactie@minimag.be