Home > Artikel

Elodie Ouedraogo geeft gezondheidstips aan kersverse mama’s

"Wees niet te streng voor jezelf"

Drie fasen, twaalf weken, haalbare oefeningen en smaakvolle recepten. Voormalige topathlete Elodie Ouedraogo (35) had het concept voor haar boek op maat van de jonge mama al in haar hoofd tijdens haar zwangerschap, maar het was haar coach en beste vriend Wout Verhoeven die haar een spreekwoordelijke schop onder haar kont gaf om na de geboorte van haar zoontje Remus snel weer fit te geraken. ‘Reboot. Fit na je zwangerschap’ is het resultaat van hun samenwerking.

Hoe voelde jij je zelf toen je pas bevallen was?
Mentaal was ik zeer gelukkig, maar het fysieke aspect heb ik toch wel wat onderschat. Mijn vriendinnen hadden mij wel al gewaarschuwd over wat het jonge moederschap met je doet, maar dat het zo zwaar voor je lichaam kon zijn, dat had ik niet echt ingecalculeerd (lacht).

Gekneld tussen babyvet en kapotte buikspieren enerzijds en bulldozers van online fitnesscoaches anderzijds, nam jij het heft in eigen handen om je oude kracht snel weer terug te vinden.
Inderdaad! Ik was 18kg bijgekomen tijdens mijn zwangeschap en toen de weegschaal meer dan 80kg aangaf, besloot ik om er echt iets aan te doen. Een deel van je extra kilo’s raak je snel weer kwijt na de bevalling, maar het zijn die laatste kilootjes die er aan bleven plakken. Eigenlijk is het allemaal begonnen als een soort ijdelheidsproject, maar ik had het ook moeilijk met mijn gebrek aan conditie. Aan de hand van een programma dat ik samen met Wout heb opgesteld, ben ik in 12 weken weer fit geraakt. In het begin ging het wat moeilijk, maar eens je weer je dagdagelijkse dingen aankunt, lukt het allemaal beter.

Waarom maakte je er een boek van?
Voor mijn bevalling liep ik al rond met een concept in mijn hoofd. Als jonge moeder wordt je om de oren geslagen met fitness-en afvaltips. Kim Kardishan, Heidi Klum en andere celebs pakken er ook graag mee uit. Als je een heel leger aan personal trainers, nanny’s en koks ter beschikking hebt, is het gemakkelijker. Zelf wilde ik graag proberen wat er mogelijk was in 12 weken. Na 10 weken was ik mijn kilo’s kwijt en kon ik weer 10km lopen. Ik beloof niets, maar normaal kan je in 12 weken echt wel veel bereiken en daarmee wil ik andere mensen inspireren. Veel jonge mama’s laten graag zien dat ze wat gewicht kwijt zijn, maar wat ze hiervoor hebben gedaan, vertellen ze vaak niet en dat is spijtig. Met dit boek wil ik jonge mama’s helpen en laten zien dat het kan. We hebben met dit boek absoluut het warm water niet uitgevonden. We hebben enkel toegepast wat medisch verantwoord en/of wetenschappelijk bewezen is en dit vertaald naar een niveau dat voor iedereen haalbaar is. Je zal dus geen grote geheimen, nieuwe hypes of trends tegenkomen.

Wat is volgens jou essentieel om eraan te beginnen?
Mijn personal trainer Wout gaf mij een spreekwoordelijke schop onder mijn kont door een bericht te sturen een paar weken na mijn bevalling: “Hoe zit het? Gaan we eraan beginnen?” Zo gezegd, zo gedaan. Je kan er alleen maar uithalen wat je erin stopt, dus je moet het ook echt willen. Door een half uurtje per dag te trainen had ik mijn conditie terug na 12 weken. Dat is niet onoverkomelijk hé! Wanneer je een normale zwangerschap en bevalling achter de rug hebt, is het echt wel mogelijk en dat wil ik in mijn boek laten zien.

Je vriend Jeroom geeft ook tips aan vaders, is dat nodig?
Absoluut! De papa is de grootste supporter! Terwijl hij op ons zoontje paste, kon ik mijn trainingsschema volgen. Je hebt als jonge mama mensen nodig die je steunen en dat heeft hij ook echt gedaan. Soms was het moeilijk om eraan te beginnen, maar na een training was ik altijd zo blij!

Het is geen dieetboek.
Inderdaad, in mijn boek staan heel wat gezonde recepten die niet caloriearm zijn. Je hebt als jonge mama je voedingsstoffen nodig, zeker als je borstvoeding geeft. Je mag dus niet zomaar op eigen houtje op dieet gaan. In mijn boek geef ik een tamelijk eenvoudig schema dat ik zelf heb gevolgd en dat haalbaar is voor elke jonge moeder, telkens medisch en/of wetenschappelijk onderbouwd.

Hoe kan je volgens jou voor jezelf zorgen en dit combineren met de zorg voor een jong gezin?
Door alles zo optimaal proberen te plannen. Een half uur per dag trainen, is zeker mogelijk en daar ondervind je weinig last van. En goede afspraken maken met je netwerk. Op zondag ging ik lopen met Jeroom en dan vroeg ik aan mijn mama om een uurtje te komen babysitten. Je moet hulp durven vragen, want je kan dit onmogelijk alleen. Ook gezond koken is een kwestie van planning. Met een baby in huis kan je niet zomaar op elk moment van de dag naar de supermarkt hollen. Denk één keer per week na over wat je allemaal nodig hebt, maak een weekmenu en hou je daaraan.

Wat is je allergrootste tip voor elke jonge moeder?
Wees niet te streng voor jezelf ! Maak een goede planning en breng wat meer organisatie in je leven. En als je eens geen zin hebt om te trainen, dan is dat ook geen ramp. Kies wel een moment waarop je je goed voelt om te starten, ga er dan gewoon voor en de rest komt vanzelf. Wij schreven dit boek niet omdat we een pre-baby lichaam willen promoten. Er zijn vrouwen genoeg die bewijzen dat je perfect gelukkig door het leven kan met je nieuwe lichaam. Een baby op de wereld zetten kan je wereld volledig op zijn kop zetten, maar ik ben ervan overtuigd dat dit boek, de bouwstenen en hopelijk ook de antwoorden bevat die je op weg helpen naar een sportief leven. Succes!

Meer info over Reboot? Je kan het boek hier bestellen.

Relevante thema's: tags

Lees meer

Ook interessant!

Abonnement inclusief cadeau + Kaatje Dubbeldik kleuter doeboek + Kaatje Kleuter Knutselboek

32
Abonnement Mini 1 jaar
(6 nummers)
+ cadeau
eerstdaags thuisbezorgd
+
995
+
1295
Meer info?
44%
bundelkorting
gratis
verzending
45
Naar bestel formulier
Partners
16

Het huidige nummer

augustus - september 2016

Op de hoogte blijven?

Nieuws van Mini recht in je mailbox!

Al 22.000 nieuwsbriefleden waren je voor!
Minimag.be Mini magazine Mijn account Volg Mini Contact
Homepage
Kinderwens
Zwangerschap
Baby
Peuter & kleuter
Abonnement
Cadeau
Nabestelling
Voordeelbundel
Registreer
Inloggen
Winkelwagen
Speel & win
Mini Testpanel
FacebookFacebook
TwitterTwitter
NieuwsbriefNieuwsbrief
Mail onsMail ons
Mini, de redactie
Moorselbaan 603-1
BE-9300 AALST
Tel: 0032 (0) 53/72 99 97
Fax: 0032 (0) 53/72 99 98
E-mail: redactie@minimag.be