Home > Artikel

10 tips om kinderen gezond te laten eten

Gezond eten hoort geen opdracht te zijn. Het zou, zeker voor kinderen, een natuurlijk proces moeten zijn, een evidentie. Toch lezen we al te vaak verhalen over kinderen die niets lusten, of van ‘s ochtends vroeg al met een gesuikerde yoghurt en bewerkte ontbijtgranen voor televisie zitten. Wij vroegen Annelies Vermeir van de razend populaire foodblog 'Een lepeltje lekkers' naar 10 tips om van je kinderen echte smulpapen te maken. 

Mijn definitie van gezond voedsel is er geen van superfoods of strikte regeltjes over wat wel en niet mag. Tenzij jij of je kind een allergie of intolerantie hebben, is het niet nodig iets toe te voegen of net weg te laten. Gezond eten is voor mij: zelfgemaakt, vers, zonder pakjes of zakjes, gevarieerd, en met mate. Dus ja: wij eten al eens taart of chocolademousse, maar niet elke dag. Wat mij betreft is dát de sleutel tot een gezond eetpatroon. Toch is het niet altijd makkelijk. Iedereen weet dat een ijsje meer aanspreekt dan een appelsien, en dat kinderen eerder verlekkerd voor de etalage van de snoepwinkel, dan voor het groentekraam staan. Daarom heb ik een aantal tips verzameld die mij geholpen hebben met mijn twee dochters van 3 en 6. Ik hoop dat deze tips ook jou op weg kunnen zetten!

Van in de buik
Ik ben ervan overtuigd dat gezond eten start in de buik. Als ik zwanger was, heb ik geprobeerd heel bewust en gevarieerd te eten. Dit zorgt niet alleen voor een energieke mama, maar ook voor een kind dat van kleins af gewend is aan verschillende pure smaken. Het is misschien geen garantie op een alleseter, het kan zeker ook geen kwaad!

Geen twee keer hetzelfde
In sommige vakantiehotels krijg je elke avond hetzelfde buffet. De eerste avond is alles nog nieuw en smakelijk, maar twee avonden later verlang je al naar wat anders. Dat is ook bij kinderen zo. Als je voldoende variatie in je eetpatroon inbouwt, leer je hen niet alleen veel lekkers kennen, je zorgt ook dat ze verrast en geïnteresseerd blijven.

Blijven aanbieden
Die variatie is misschien niet altijd een succes. Sommige smaken zullen meer oefening nodig hebben dan andere. Maar door ze te blijven aanbieden, geef je je kind de kans om eraan te wennen en ervan te leren houden. Olijven waren ook niet mijn favoriete hapje bij de eerste proefbeurt. En toch kan ik er nu niet genoeg van krijgen.

Onbekend is onbemind
Een mama vertelde me ooit dat haar dochter geen melk lustte, maar enkel fristi. Ze gaf haar dan maar fristi, zodat ze toch voldoende calcium binnen kreeg… Nu, een kind dat nog nooit fristi heeft gedronken, zal het roze drankje ook niet kúnnen verkiezen ten opzichte van iets anders. Let dus op waarmee je ze laat kennismaken.

Vooroordelen overboord
Gooi je vooroordelen overboord: wie zegt dat kinderen geen spruitjes lusten? Het is net door die voorzichtigheid of de verhalen die er de ronde over doen, dat kinderen dénken dat ze iets niet lusten. Schotel zoon of dochter zonder veel tamtam eens een onconventionele groente voor, en je zou wel eens versteld kunnen staan van het resultaat.

Spelen met je eten
Alhoewel het in alle boekjes wordt afgeraden, moet een beetje spelen met je eten wat mij betreft kunnen! Voor kinderen is alles een spel, en als je te streng bent aan tafel, zullen ze er al snel tegenop zien om te eten. Maak gerust eens een kasteel van aardappelpuree met een wal van saus eromheen, of snijd grappige figuurtjes van de boterhammen.

Een kleine chef
Kinderen laten helpen in de keuken wérkt! Het zorgt ervoor dat ze geïnteresseerd raken in voeding en een idee krijgen van hoe iets eruit ziet, voelt en ruikt. Ook kleine kinderen kunnen eenvoudige klusjes opknappen: aardappels wassen, de papierachtige blaadjes van uien verwijderen, boontjes doppen, roeren in cakebeslag, ...

Gezonde tussendoortjes
Dikwijls gaat het wel goed aan tafel, maar zijn de eetmomenten daartussen het grootste probleem. Probeer voldoende gezonde tussendoortjes in huis te halen: fruit en groenten zijn altijd een goed idee (denk druiven, kiwi(bessen), bosbessen, banaan, kerstomaatjes, wortels, komkommer, paprika). Maar ook rozijnen en gedroogd fruit, broodstengels en een eenvoudige soep zijn perfecte hongerstillers.

Pimp je drankje
Als je kind geen liefhebber is van water of melk, kan je die drankjes af en toe wat meer flair geven. Pers een beetje citroensap in een beker water, of voeg wat gemixt rood fruit  toe aan de melk, en je hebt een zelfgemaakte limonade of milkshake!

Geef zelf het goede voorbeeld
Goeie voornemens zijn mooi, maar een kind kijkt nog het meeste op naar zijn ouders. Als jijzelf je neus optrekt bij eten dat je niet kent, verwacht dan niet dat je kind een echte smulpaap wordt. Misschien is dit wel de ideale gelegenheid om zelf eens wat avontuurlijker te gaan koken. 

Meer weten over gezonde voeding en recepten? Bezoek zeker eens de blog van Annelies www.eenlepeltjelekkers.be

Relevante thema's: tags

Lees meer

Ook interessant!

Abonnement op Mini magazine
6 NRS + CADEAU
4 Difrax Animal fopspenen 0-6 maand, 6+ maand, 12+ maand & 18+ maand
Prijs € 32
Gratis verzending
Meer info over abonneren?
+
Partners
16

Het huidige nummer

augustus - september 2016

Op de hoogte blijven?

Nieuws van Mini recht in je mailbox!

Al 22.000 nieuwsbriefleden waren je voor!
Minimag.be Mini magazine Mijn account Volg Mini Contact
Homepage
Kinderwens
Zwangerschap
Baby
Peuter & kleuter
Abonnement
Cadeau
Nabestelling
Voordeelbundel
Registreer
Inloggen
Winkelwagen
Speel & win
Mini Testpanel
FacebookFacebook
TwitterTwitter
NieuwsbriefNieuwsbrief
Mail onsMail ons
Mini, de redactie
Moorselbaan 603-1
BE-9300 AALST
Tel: 0032 (0) 53/72 99 97
Fax: 0032 (0) 53/72 99 98
E-mail: redactie@minimag.be